Suomessa on ollut tähän mennessä vain kaksi
kansanäänestystä. Toinen koski kieltolain kumoamista ja 90-luvulla liittymistä Euroopan
unioniin. Emusta ei sen sijaan annettu kansan äänestää, toisin kuin esimerkiksi
Ruotsissa. Sveitsi on kansanäänestysten kärkimaa, jossa on
mahdollisuus ottaa kantaa hyvinkin pieniin asiohin. Joissakin muissa
maissa Euroopan unioniin liittymisestä piti äänestää kahteenkin otteeseen ennen
kuin kansan mielipide kelpasi.
Meillä kansalaisaloitteen piti olla esimerkki kansan
suorasta demokraattisesta vaikutusmahdollisuudesta, mutta nyt se ei päättäjille
kelpaakaan. 50 000 ääntä piti olla tarvittava raja, nyt se on jo ylitetty
esimerkiksi turkistarhauksen ja tasa-arvoisen avioliittolain
osalta sitäkin useammalla allekirjoituksella. Eduskunnan pääsihteeri
mitätöi asian merkityksen ja tarvittavien kannattajien määrän, niin kävi myös
muiden kansalaisaloitteiden kohdalla, jotka ovat juuttuneet ko.valiokuntiin
pölyttymään.
Eduskunnassa oltiin sitä mieltä, että sata
kansanedustajaa riittää aloitteen käsittelemiseen, ja ellei valiokunnissa
yksimielisyyttä saavuteta, kansalaisaloittetta ei oteta käsiteltäväksi suuressa
salissa.
Kansalaisaloitteen alkuperäinen tarkoitus oli edistää
kansalaisten suoraa vaikutusmahdollisuutta ja demokratiaa. Suomessa voi
välillisesti vaikuttaa vain neljän vuoden välein käydyissä välillistä
demokratiaa edustavissa eduskuntavaaleisssa, ja vuonna 2011 pidetyissä
vaaleissa äänestäjät eivät tienneet, minkälainen hallitus muodostuu ja
minkälaislaista ohjelmaa se tulee harjoittamaan. Jouduttiin äänestämään
sumuverhon takana, eikä ole ihme että äänestysprosentti jäi alhaiseksi.
Kansalaisaloitteen alkuperäisenä tavoitteena oli suoran
demokratian lisääminen. Toisin näyttää käyneen, pettymys on suuri. Sillä
ei olekaan tarkoitettua merkitystystä, lisäämässä kansalaisten suoraa
vaikuttamista. Sillä toisin sanoen on pyyhitty pöytää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti