tiistai 15. tammikuuta 2013

Uutta lainsäädäntöä alkaneelle vuodelle




Nuorisotakuun toteutumiseen liittyy useita kysymyksiä. Suomessa on arviolta jo yli 50 000 alle 25-vuotiasta nuorta ilman koulutus- tai työpaikkaa. Uuden nuoristakuun on määrä korjata tilanne. Mutta mistä työllistymistä edellyttävä koulutus, kun samalla vähenntään 7000 koulutuspaikkaa? Tilanteen helpottamiseksi puhutaan syrjäytymistä ehkäisevästä etsivästä nuorisotyöstä ja työpajatoiminnasta, mikä on myönteistä aktivointia sinänsä. Nuoristakuun järjestäminen tulee olemaan kuntien vastuulla samalla kun niiden määrärahoja leikataan satoja miljoonia. Jo nyt lakisääteiset tehtävät kuormittavat kuntien taloutta. Kuntauudistukseen kohdistetaan suuria toiveita, mutta se on yhä sekavammassa tilassa eikä sillä tulla saavuttamaan tavoiteltuja säästöjä, palveluiden parantumisesta puhumattakaan.

                                                                   xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vanhuspalvelulain säätäminen oli miltei surkuhupaista seurattavaa. Aluksi laissa piti olla määrätty mitoitus koskien hoitohenkilömäärää hoidettavaa vanhusta kohti. Sitten se muuttui asetuksen tasoiseksi, mutta sekin vesitettiin pelkäksi suositukseksi. Julkinen vanhustenhuolto on kriisissä, jos ei jopa hyvivointivaltion häpeätahra. Laitoshoidossa vanhukset saavat liian usein hoitoa, jota voidaan kutsua heitteillejätöksi. Esimerkkinä käyköön säästäminen vaippojen määrissä, ruokailun ja ulkoilun puutteessa sekä ylilääkityksemisessä, jonka avulla vanhukset voidaan pitää rauhallisina. Yhä  useampi ja yhä huonokuntoisempi siirretään kotihoidon varaan, joka ei pysty nykyisellään vastaamaan tarpeeseen. Tässä yksityiset palveluntuottajat ovat löytäneet hyvän tavan kerätä voittoa. Yhä suurempi osuus  vanhusten palveluasunnoista on ulkoistettu suurille yksityisille yrityksille.  Vain varakkaimimmalla vanhuksilla on mahdollisuus niissä asua.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti