tiistai 15. tammikuuta 2013

Nainen esineenä

maalaus Anja Welin

1800-luvun lopulla Suomen naiset taistelivat äänioikeuden puolesta, ja vuonna 1907 maahan saatiin yleinen ja yhtäläinen äänioikeus. Meillä naisille se oli ensimmäisiä koko maailmassa heidän sinnikkään taistelunsa ansiosta.

Tänä päivänä, 2000-luvulla tuntuu, että osa tästä taistelusta on mennyt hukkaan.  Entistä selvemmin näyttää siltä, että kapitalistinen järjestelmä on esineellistänyt naisen. Nainen on kautta historian ollut katseen kohde, mutta niin ovat miehetkin aikanaan olleet. On jo biologinen tosiasia, että erityisesti  naisen kauneus on lisännyt hänen haluttavuuttaan. Tämä näkyy vanhoissa maalauksissa ja veistoksissa, miehiä unohtamatta. 

Tästä saavutetusta tasa-arvoisesta asemasta huolimatta nainen on edelleen esine, jolle mainonta, media mukaan lukien tyrkyttää ikuista nuoruutta ja kauneutta. Täytyy näyttää 30-vuotiaalta 70-vuotiaana kuten Jane Fonda ja hiusten on hulmuttava runsaina kuin peruukki. Kauneudenhoitotuotteet ovat uskomattoman kannattavaa liiketoimintaa. Ranskan rikkain ja eräs maailman rikkaimmista naisista on suuren kosmetiikkayrityksen L'Orealin omistaja. Ihmeellistä kyllä, naistenlehdet tekevät edelleen hyvin kauppansa. Nyt markkinoille on ilmestynyt uusi, pelkästään  laiduttamiseen liittyvä lehti.

Äskettäin tehdyn tutkimuksen mukaan pitkät ja hoikat naiset menestyvät muita paremmin työelämässä, julkisuudesta puhumattakaan. Mitä suomalaiseen nykykirjallisuuteen tulee, lähes poikkeuksetta myyntilistojen kärjen ovat vallanneet nuoret, kauniit naiset. Elokuvat ja myös  tv-sarjat esittävät lihavat naiset koomisina ja joviaaleina, usein kokkeina  tai muuna juurevana palvelusväkenä, samalla kun yläkerran herrasväen naisilla  on ampiasvyötärö. Eikä tämä päivä tee poikkeusta.  Ei tarvitse kaukaa etsiä esimerkkejä siitä, miten nuori nainen voi olla miehelleen meriitti, jopa statussymboli.

Miksi naiset suostuvat tähän? Nuorten naisten keskuudessa yhteiskunnallinen tietämys tuntuu olevan hatarampaa kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, ja kaikenikäisille shoppailu on mieluisin harrastus. Tältä ainakin tuntuu, jos joskus uskaltautuu ostoskeskusten fanaattiseen hullunmyllyyn. Voiko tästä syyttää kaikkialle tunkeutuvaa kaupallisuutta, vai sitä naiskuvaa, jota meille edelleen tyrkytetään? Kaikkien ihmisten, niin miesten kuin naistenkin kohdalla voi puhua luopumisen vaikeudesta, väistämättömästä nuoruuden menettämisestä, joka tuntuu erityisesti koskevan naisia. Kaikkia naisia ei voi edellä mainitulla tavalla syyllistää. On uljaasti kamppailevia pienituloisa yksinhuoltajaäitejä ja rohkeasti eläneitä vanhoja naisia.   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti